ΑΔΕΚΕ

ΑΔΕΚΕ

Παρασκευή 25 Οκτωβρίου 2013

Γενική εκπαιδευτική απεργία στην Ισπανία. Η Πράσινη παλίρροια.

Χθες, Πέμπτη 24 Οκτωβρίου 2013, δεκάδες χιλιάδες μαθητές, φοιτητές, καθηγητές και γονείς, διαδήλωσαν σε περισσότερες από 50 μεγάλες πόλεις της Ισπανίας, συμμετέχοντας στην γενική απεργία που είχαν κηρύξει τα εργατικά συνδικάτα κατά της αμφιλεγόμενης μεταρρύθμισης του εκπαιδευτικού συστήματος, που την καταγγέλλουν ως “μία οπισθοδρόμηση”.

Τα ισπανικά συνδικάτα κάλεσαν να πάρουν μέρος στην εκπαιδευτική απεργία οι περίπου 800.000 εκπαιδευτικοί, τα πέντε εκατομμύρια μαθητές και τα 10 εκατομμύρια γονείς των μαθητών, στην οποία υπήρχαν περισσότεροι διοργανωτές από ποτέ, αλλά πολλές περισσότερες οι αιτίες που την δικαιολογούν.
Σύμφωνα με τα δύο μεγαλύτερα εργατικά συνδικάτα, το Comisiones Obreras (CCOO) και το Unión General de Trabajadores (UGT), το ποσοστό συμμετοχής στην απεργία ανήλθε κατά μέσο όρο στο 83%, αγγίζοντας το 91% στα δημόσια πανεπιστήμια και το 35% στα σχολεία σύμπραξης (ιδιωτικά). Ένδειξη του ότι η προτεινόμενη μεταρρύθμιση της εκπαίδευσης αμφισβητείται γενικότερα, αποτελεί το γεγονός ότι συμμετείχαν στην κινητοποίηση τα συντηρητικά συνδικάτα, η Asociación Nacional de Profesionales de la Enseñanza (ANPE) και η Federación de Sindicatos Independientes de Enseñanza (FSIE), που έχει υπό τον έλεγχό της την ιδιωτική εκπαίδευση, θεωρώντας ότι τα σχολεία αυτά έχουν "ξεχαστεί" από τον νομοθέτη.


  

Εκπρόσωπος της Ανεξάρτητης Συνδικαλιστικής Ομοσπονδίας Υπαλλήλων Εκπαίδευσης - Confederación Sindical Independiente de Funcionarios - Enseñanza (CSI-F) - τόνισε ότι ο κρατικός προϋπολογισμός για την εκπαίδευση έχει μειωθεί κατά 30,5% (περίπου 6.000 εκατομμύρια ευρώ λιγότερο) φέτος και “επηρεάζει τα προγράμματα φροντίδας για μαθητές με ειδικές ανάγκες, τους αντισταθμιστικούς εκπαιδευτικούς πόρους, την δια βίου μάθηση και την εξ αποστάσεως εκπαίδευση ...”.
Τα συνδικάτα διαμαρτύρονται για την κατάργηση πολλών θέσεων εργασίας μέσα σε ένα χρόνο. Όπως υπενθύμισε χθες ο Francisco Garcia, γενικός γραμματέας της Εκπαίδευσης της Ομοσπονδίας CCOO, φέτος υπάρχουν 80.000 μαθητές περισσότεροι και 25.000 καθηγητές λιγότεροι σε γυμνάσια και λύκεια, 4.600 καθηγητές στα πανεπιστήμια και 1.600 διοικητικοί υπάλληλοι.
Αυτή είναι η τρίτη γενική απεργία που πραγματοποιούν δάσκαλοι και καθηγητές από τα τέλη του 2011, όταν ανέλαβε η συντηρητική κυβέρνηση του πρωθυπουργού Mariano Rajoy. Τα συνδικάτα έχουν βάλει στο στόχαστρο κυρίως τον υπουργό Παιδείας José Ignacio Wert απαιτώντας την παραίτησή του. Ποτέ οι γνώμες των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονέων δεν ήταν τόσο σύμφωνες.
Ο Νόμος για τη βελτίωση της εκπαίδευσης Ley Orgánica para la Mejora Educativa  (Lomce) είναι ένας από τους κεντρικούς στόχους της τέταρτης διαδήλωσης του εκπαιδευτικού τομέα. Οι κύριοι λόγοι για την απεργία είναι: Ο νόμος της κυβέρνησης, οι περικοπές, η αύξηση των διδάκτρων στα Πανεπιστήμια και η μεγαλύτερη δυσκολία στη λήψη των υποτροφιών.


 Ανάμεσα στα πιο σημαντικά μέτρα που προβλέπει ο νόμος, είναι η αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη (25-30 μαθητές στο δημοτικό σχολείο, 30-36 στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και 35 έως 42 στο Baccalaureate). Άλλα μέτρα περιλαμβάνουν την αύξηση του αριθμού των ωρών διδασκαλίας. Έτσι, οι θέσεις μειώνονται και το σύστημα αποβάλλει δεκάδες χιλιάδες προσωρινούς καθηγητές (αναπληρωτές). Αυτά τα μέτρα προστίθενται στις περικοπές των μισθών δασκάλων και καθηγητών (έως 25%), τόσο στη δημόσια όσο και στην ιδιωτική εκπαίδευση (οι περισσότερες περικοπές αποφασίστηκαν από τις Aυτόνομες Kοινότητες), στην μη κάλυψη της αναρρωτικής άδειας που διαρκεί λιγότερο από 15 ημέρες και στην μεγάλη αύξηση των πανεπιστημιακών διδάκτρων.

Η απεργία αυτή συνέπεσε με την τρίτη ημέρα της φοιτητικής κινητοποίησης κατά του νομοσχεδίου. Η γενική γραμματέας του φοιτητικού συνδικάτου Studentes Españoles (SE), Άνα Γκαρσία, υποστήριξε ότι με τις ρυθμίσεις που προτείνονται η χώρα θα επιστρέψει στην εποχή της δικτατορίας του Φράνκο, καταγγέλλοντας κυρίως την αύξηση των διδάκτρων στα πανεπιστήμια. "Ο νόμος αυτός ευνοεί όσους έχουν χρήματα για να σπουδάσουν", δήλωσε.
Στη Βαρκελώνη οι διαδηλωτές ήταν 30.000, κατά την αστυνομία, ή 170.000 κατά τους οργανωτές. Η μάζα των διαδηλωτών, στους οποίους περιλαμβάνονται παιδιά, “έβαψαν” στα κίτρινα τους δρόμους στο κέντρο της Βαρκελώνης, με τα πουκάμισα της “SOS-Δημόσια Ποιοτική Εκπαίδευση” και ακούστηκαν συνθήματα όπως: “Μιλούν για περικοπές και κάνουν ιδιωτικοποιήσεις”, “Η εκπαίδευση σήμερα βρίσκεται στους δρόμους” και “Εκπαίδευση δημόσια και ποιοτική”.



“Δημόσια παιδεία, δωρεάν και γενική”, “Ποιος ζητά λιγότερη μόρφωση, περισσότερη καταστολή;”,  “Λιγότεροι σύμβουλοι, περισσότεροι καθηγητές”, "Ούτε ένα βήμα πίσω", φώναζαν οι μαθητές που συμμετείχαν μαζικά στη διαδήλωση της Μαδρίτης ντυμένοι στα πράσινα, αψηφώντας τη βροχή και ζητώντας να μην εγκριθεί από το κοινοβούλιο η προτεινόμενη μεταρρύθμιση.
  


Πράσινη παλίρροια (La marea verde) με λογότυπο το “Δημόσιο Σχολείο, από όλους για όλους” (στην εικόνα, κάτω), ονομάζεται το σύνολο των διαμαρτυριών ενάντια στις περικοπές στην εκπαίδευση που άρχισαν να εμφανίζονται στην Ισπανία, κυρίως στη Μαδρίτη, κατά την έναρξη του σχολικού έτους 2011-2012.


 Η αφορμή της σύγκρουσης ήταν η δημοσίευση στις 4 Ιουλίου 2011,  η οδηγία της Αυτόνομης Κυβέρνησης της Μαδρίτης, σχετικά με την μη ανανέωση εργασίας για περισσότερους από 3000 έκτακτους εκπαιδευτικούς, από την έναρξη του σχολικού έτους 2011-2012, λόγω της αύξησης του ωραρίου διδασκαλίας, κατά δύο ώρες, των υπόλοιπων καθηγητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Είχαν προηγηθεί, από τις 2 του Μάρτη του ίδιου έτους, άλλα μέτρα, τα οποία συνέβαλαν στην σοβαρή επιδείνωση των συνθηκών εργασίας και στην αύξηση του φόρτου εργασίας των εκπαιδευτικών και κατά συνέπεια έβλαψαν την πραγματική ποιότητα της διδασκαλίας της δημόσιας εκπαίδευσης στη Μαδρίτη. Μεταξύ άλλων, μπορούμε να αναφέρουμε την κατάργηση των σεμιναρίων (διδακτική στήριξη) ή την εργαστηριακή πρακτική άσκηση των σπουδαστών, την πλημμελή συντήρηση του μηχανογραφικού εξοπλισμού ή την κατάργηση βοηθητικών υπηρεσιών όπως την λειτουργία της βιβλιοθήκης του σχολείου.
Πηγές: El Pais,  El Mundo.  

 Επιμέλεια: Ηλίας Τσουχνικάς

Δεν υπάρχουν σχόλια: